Pedagogický asistent

„Asistent neplní úlohy za žiaka, ale dohliada na správnosť jeho práce, podporuje jeho sústredenie a vedie ho k čo najväčšej samostatnosti.“

 

Pedagogický asistent zohráva v škole dôležitú úlohu pri podpore vzdelávacieho procesu a vytváraní inkluzívneho prostredia pre všetkých žiakov. Je prítomný na vyučovaní spolu s učiteľom a pracuje na základe odporúčaní školského špeciálneho pedagóga alebo školského psychológa. Prácu pedagogického asistenta môžeme vnímať v troch rovinách.

Podpora žiakov

  • Poskytuje individuálnu aj skupinovú podporu žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP), ako aj ostatným žiakom v triede, ktorí čelia rôznym výzvam v učení.
  • Podporuje rozvoj kognitívnych schopností, sociálnych zručností a emocionálnej stability žiakov.
  • Asistuje pri adaptácií na školské prostredie, pomáha deťom zvládať prechod medzi rôznymi aktivitami a režimom školského vyučovania.
  • Prispieva k budovaniu pozitívnej klímy v triede a zapojeniu všetkých žiakov do edukačného procesu.

Podpora práce učiteľa

  • Pomáha pri adaptácií detí v školskom prostredí.
  • Asistuje pri príprave a realizácii vyučovacích aktivít.
  • Prítomnosťou na vyučovaní umožňuje učiteľovi sa efektívnejšie venovať všetkým žiakom v triede.
  • Monitoruje prácu žiakov a poskytuje spätnú väzbu, čo pomáha učiteľovi efektívne prispôsobiť metódy výučby a uplatniť individuálny prístup ku žiakom.
  • Podieľa sa na riešení problémových situácií a tým podporuje plynulý priebeh vyučovacieho procesu.

Spolupráca s rodičom

  • Poskytuje rodičom pravidelnú spätnú väzbu o pokrokoch ich dieťaťa a jeho potrebách.
  • Spolupracuje s rodičmi na riešení individuálnych výziev.
  • Posilňuje dôveru rodičov v školu a vzdelávací proces prostredníctvom transparentnej komunikácie a partnerského prístupu.
  • Prispieva k efektívnejšej spolupráci medzi rodinou a školou, čím zabezpečuje komplexnú podporu dieťaťa v jeho vzdelávacom procese.

„Rodičia sa nemusia obávať pridelenia asistenta k ich dieťaťu, práve naopak, tým mu umožnia, aj napriek jeho oslabeniam rozvíjať svoj potenciál, budovať sebadôveru, zdravé vzťahy a zažiť pocit úspechu.“