Poruchy aktivity a pozornosti (ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder) sú neurovývinové poruchy charakterizované pretrvávajúcimi ťažkosťami v oblasti pozornosti, impulzivity a nadmernej aktivity. Tieto ťažkosti ovplyvňujú každodenné fungovanie jedinca v škole, práci či v sociálnych vzťahoch.
- Nepozorný typ – výrazné problémy so sústredením, organizáciou úloh a dokončovaním činností.
- Hyperaktívno-impulzívny typ – nadmerná pohybová aktivita, nepokoj, impulzívne správanie.
- Kombinovaný typ – prejavujú sa znaky oboch predchádzajúcich typov.
Pri ADHD je narušenie pozorovateľné v týchto troch rovinách:
- hyperaktivita – čo znamená, že dieťa má potrebu byť neustále v pohybe, je plné nevyčerpateľnej energie, motoricky hyperaktívne, nepokojné, jeho pohyby môžu byť nekoordinované. Hovorí nahlas a rýchlo.
- nepozornosť – neschopnosť zamerať sa na podstatné informácie alebo podnety, ľahká zmätenosť, neschopnosť zorganizovať si prácu. Dieťa často stráca pomôcky, zabúda veci, úlohy, nevie sa sústrediť na hru alebo prácu, robí chyby z nepozornosti, zdá sa, že nepočúva, čo mu kto hovorí.
- impulzivita – dieťa robí urýchlené závery, nedomyslí dôsledky svojho konania, je netrpezlivé, niekedy až agresívne, má kolísavé nálady. Skáče iným do reči, vnucuje sa, chce okamžitú spätnú väzbu. Toto jeho správanie mu narúša vzťahy s inými a dieťa sa preto javí ako nízko sociabilné.
Správnym, včasným a cieleným výchovným prístupom, spoluprácou s odborníkmi, úpravou životosprávy a prípadne vhodnou medikáciou vieme účinne mierniť ťažkosti spojené s ADHD a pomôcť dieťaťu zvládať školské úlohy, vzťahy a podporiť správne dozrievanie CNS.