Školský podporný tím

Školský podporný tím (ŠPT) je súčasťou systému vzdelávania, ktorého cieľom je zabezpečiť komplexnú podporu žiakom, učiteľom a rodičom. Školský podporný tím na našej škole tvoria školské špeciálne pedagogičky, školské psychologičky, kariéroví poradcovia, pedagogickí asistenti.

 

Úlohy a ciele:

  • Podpora inkluzívneho vzdelávania: vytváranie inkluzívneho prostredia, v ktorom sa každé dieťa cíti prijaté a podporované.
  • Identifikácia a podpora žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami: ŠPT pomáha identifikovať žiakov, ktorí potrebujú individuálny prístup a navrhuje vhodné podporné opatrenia.
  • Prevencia a riešenie problémov: ŠPT sa zaoberá prevenciou a riešením rôznych problémov, ktoré môžu ovplyvniť vzdelávanie a pohodu žiakov, ako sú problémy so správaním, učenie alebo emocionálne problémy.
  • Spolupráca s rodičmi a učiteľmi: tím aktívne spolupracuje s rodičmi a učiteľmi, aby spoločne vytvorili čo najlepšie podmienky pre vzdelávanie a rozvoj žiakov.

Ako postupovať v prípade, že má Vaše dieťa ťažkosti v učení, správaní, sebahodnotení?

  • v prvom rade oslovte triedneho učiteľa alebo školského špeciálneho pedagóga či školského psychológa
  • dohodnite si stretnutie telefonicky, mailom alebo osobne.

Kontakty:

Školské špeciálne pedagogičky:

Mgr. Zuzana Ulejová, zuzana.ulejova(at)essmt.sk, 0907 726 521
PaedDr. Zuzana Staňová, zuzana.stanova(at)essmt.sk, 0948 930 997

Školské psychologičky:

Mgr. Alexandra Auxtová, alexandra.auxtova(at)essmt.sk, 0948 617 138
Mgr. Natália Vrždiaková, natalia.vrzdiakova(at)essmt.sk, 0948 107 827

 

INKLÚZIA

Každé dieťa je svojim spôsobom originálne, neexistuje jeden jednoduchý predpis, ako s týmito deťmi pracovať.

 

Naša škola sa hlási k princípom inkluzívneho vzdelávania. Ide nám o vytvorenie prostredia, v ktorom sa každé dieťa a žiak bude cítiť prijatý, podporovaný a bude mať rovnaké príležitosti na úspech. Inklúzia znamená, že priznáme deťom právo vzdelávať sa nielen po boku, ale najmä v kruhu rovesníkov.

Inklúzia je komplexný proces, ktorý si vyžaduje spoluprácu všetkých zúčastnených strán – učiteľov, rodičov, žiakov, školských špeciálnych pedagógov, školských psychológov, pedagogických asistentov a vedenia školy. Aj keď existujú ešte mnohé výzvy, benefity inklúzie pre všetkých žiakov sú nepopierateľné.

 

Ako môžeme vzájomne prispieť k inklúzii ?

  • pestovať dobré vzťahy a vzájomnú otvorenú komunikáciu
  • zaujímať sa o potreby iných, vnímať situáciu detí so znevýhodnením alebo v náročných situáciách, aj ich rodín
  • hľadať možnosti vzájomnej pomoci
  • byť si navzájom partnermi a spolupracovníkmi.

PODPORNÉ OPATRENIA

Podporné opatrenia predstavujú širokú škálu aktivít a služieb, ktoré škola poskytuje deťom a žiakom s rôznymi potrebami.

 

Cieľom podporných opatrení poskytovaných na našej škole je zabezpečiť, aby každé dieťa mohlo naplno využívať svoje schopnosti a potenciál, bez ohľadu na prípadné ťažkosti alebo obmedzenia.

 

Nárok na podporné opatrenia má každé dieťa, ktoré ich potrebuje. Môže ísť o deti a žiakov, ktorí majú dočasné ťažkosti (napr. zo zdravotných dôvodov, v oblasti emocionality, správania, motivácie, zručností, jazykových schopností a pod.), ale aj o deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením, s nadaním, žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.

 

Prečo sú podporné opatrenia dôležité?

Umožňujú prispôsobiť výučbu a požiadavky na každého žiaka, zabezpečujú, aby každé dieťa malo rovnakú šancu uspieť, pomáhajú žiakom rozvíjať nielen akademické, ale aj sociálne a emocionálne zručnosti, podporujú záujem o učenie a zvyšujú sebadôveru žiakov.

 

 

Aký je systém poradenstva a podpory na našej škole?

 

Naša škola uplatňuje 1. a 2. stupeň podpory žiakov.

Podporná úroveň 1. stupňa je adresovaná všetkým deťom a žiakom, ktorí ju potrebujú. Cieľom je zabezpečiť dieťaťu alebo žiakovi plnohodnotný život v rámci jeho jedinečnosti, individuality, osobitosti. Realizuje ju priebežne priamo v triede a v ŠKD každý pedagogický zamestnanec v spolupráci s ŠPT. Hlavným pilierom tejto podpory je triedny učiteľ.

Podporná úroveň 2. stupňa je poskytovaná školským špeciálnym pedagógom alebo školským psychológom v prípade, že podpora na 1.stupni nie je postačujúca. Je poskytovaná priamo v škole deťom a žiakom so zvýšenými nárokmi na podporu, ktoré môžu byť dočasné, vrátane žiakov so ŠVVP a tiež ich rodičom, učiteľom, pedagogickým asistentom s cieľom podporiť a optimalizovať proces výchovy a vzdelávania.

 

Ako sa podporné opatrenia zavádzajú?

  1. Potreba podporných opatrení je zvyčajne identifikovaná učiteľom, rodičom alebo iným odborníkom.
  2. Na základe žiadosti rodiča a diagnostiky sa stanoví presný rozsah a charakter podporných opatrení.
  3. Podporné opatrenia sú realizované v spolupráci školy, rodičov a prípadne aj ďalších odborníkov.
  4. Pravidelne sa vyhodnocuje účinnosť podporných opatrení a podľa potreby sa upravia.

Skutočná kvalita učiteľa sa prejaví práve v tom, aký postoj zaujme k dieťaťu. Nie je umenie dokázať deťom, že niečo nevedia, ale je umenie dať im príležitosť ukázať, že niečo vedia.